50+ RULEZZ

08.12.2018

Četovacia skratka RULEZ(Z) - z anglického slovesa "rule", znamená "vládne", "je v niečom najlepší". Čo vyjadruje "50+" asi vysvetľovať netreba, ale nech som dôsledná, je to označenie pre ľudí vo veku nad 50 rokov.

Presne to som. Človek, konkrétne žena, vo veku nad päťdesiat rokov. Vlastne, v podstate mi chýba len kúsok do šesťdesiatky. Je to vek, s ktorým sa dnes v marketingu veľmi nepočíta, tobôž nie v tom digitálnom. Ale pretože podľa súčasného zákona mám do dôchodku ešte stále ďaleko, rozhodla som sa zlepšiť svoje profesionálne zručnosti, či ako my Slováci hovoríme, apgrejdnuť svoje skily a prihlásiť sa na konferenciu Digital RULEZZ 2018.

Bolo to zlé rozhodnutie?

Tí, ktorí navštevujete stránky Historicky.sk viete, že vo voľnom čase sprevádzam turistov po Bratislave. Je to moje hobby, ale na živobytie si zarábam v zdravotníctve. To by vám malo pomôcť pochopiť, prečo som ešte stále hrdou majiteľkou tlačidlového plastového mobilu zo začiatku milénia, s paušálom 5,99 € mesačne, 30 minút do všetkých sietí a esemesky zadarmo..., žiadne mobilné data!!! A s touto výbavou som sa v deň D dostavila do bratislavskej Starej tržnice, kde sa konferencia konala.

Nie som celkom naivná, vedela som, že svojím vekom vzbudím pozornosť, ale že budem jediná z okolo sediacej masy, ktorej vstupenku si prídu usporiadatelia opätovne skontrolovať?! Dobre, mohla to byť aj náhoda. Poďme sa teda radšej venovať dianiu na hlavnom pódiu, kde moderátor práve vyzval prítomných, aby si zapli počítače a smartfóny. Zapla som si pero a vytiahla zápisník.

Prvé príspevky boli v angličtine. Časť ľudí okolo mňa so zmäteným výrazom ustúpila k bufetovým stolom. Ja niečo z angličtiny viem, tak som ostala. Rozumela som takmer všetkému, okrem odbornej časti prednášky. A tak som obohatila svoj zápisník len múdrymi výrokmi ako: "Zamiluj sa do problému, nie do riešenia!" či "Neexistuje zlé rozhodnutie, existuje len správne alebo žiadne rozhodnutie." Hoci ich spíkri (ďalšie krásne slovenské slovo) vyslovili s pátosom zlomového historického poznania, dovolím si trochu pochybovať o ich praktickom využití.

Ovplyvňovanie zmyslov

Chvíľu som sa pohrávala s myšlienkou navštíviť niektorý z paralelne prebiehajúcich workshopov. Témy boli lákavé. Znamenalo by to však prísť o miesto v hlavnej sále a pravdepodobne sa už až do konca konferencie neposadiť. Našťastie sa situácia vpredu zmenila a ja som sa mohla zahĺbiť do prednášky, v ktorej sa hovorilo o experimentálnom vytváraní falošných fejsbúkových profilov fanúšikov rôznych politických strán. Tá mala, obávam sa, k praktickému využitiu až príliš blízko.

Nasledovala rozšírená virtuálna realita, z môjho laického pohľadu pekná ukážka možností 3D grafiky, inak úplná blbosť, ktorá má v budúcnosti marketingu zohrať významnú rolu. Nakreslené slúchadlá vám pristanú na ušiach na vašej fotke v počítači ako znak toho, že ste v nejakej súťaži práve vyhrali skutočné slúchadlá. Pre tých, ktorým sa uvedený príklad nezdal dostatočne úžasný, predviedli ešte obrázok chlapíka, ktorému sa sypali z úst peniaze, keď ste klikli myšou na jeho pery.

Poďme ďalej a spomeňme si na povestný posledný dolár vo vrecku Henryho Forda. Aj vy by ste ho ako on investovali do reklamy? Ak áno, tak pozor! Najnovšie výskumy hovoria, že jeden dolár investovaný do influencerov vám prinesie toľko, čo osem dolárov investovaných do reklamy v médiách. Influencer je človek, ktorý dokáže ovplyvniť iných, presnejšie názory iných. Pokojne by sme mohli použiť aj výraz "mienkotvorca", ale to by bolo príliš slovenské.

Zaujímaví ľudia a falošní ľudia

Jeden z príspevkov mal aj úspešný Slovák, ktorý to u istého nemeckého operátora dotiahol na veľmi vysokú pozíciu. Nastražila som uši, pretože, odhliadnuc od problematiky digitálneho marketingu, úspešní krajania sú pre turistickú sprievodkyňu vždy zaujímavou témou. Ale, poviem na rovinu, tento pán mi nebol sympatický. Je jasné, že keď sa rozprávame o počítačoch a digitálnych technológiách, má náš rodný jazyk nedostatky, no označiť úspešnú prípadovú štúdiu za "grand kejsku" a náklady definovať ako "náš marketingový spend", to bolo na mňa trochu príliš.

Naopak, až objaviteľské nadšenie sa ma zmocnilo, keď na pódium vyšiel jeden z dvoch autorov v súčasnosti najlepšej hry pre virtuálnu realitu na svete Ján Ilavský. Hra sa volá Beat Saber, v živote som ju nehrala a ani sa nechystám, ale objavila som naozaj zaujímavého Slováka. Je nositeľom ocenenia Apple Design Award a v tlači ho zvyčajne predstavujú ako Čecha slovenského pôvodu. Napriek tomu hovorí po slovensky zrozumiteľne a, pokiaľ to ja môžem posúdiť, aj správne.

Veľa myšlienok bolo na konferencii venovaných chatbotom, ktoré si už dnes vedia "pokecať" so zákazníkom tak dobre, že mu dokážu predať topánky. Ale keď som sa potom doma chcela porozprávať s jedným takým, s ktorým sa vraj dá porozprávať o všeličom, bola som sklamaná. Na moju otázku: "Si muž alebo žena?" prišla odpoveď: "Odpovedz Ty!" Najskôr som to zobrala z tej lepšej stránky - akože mi dáva možnosť, aby som si zvolila, s akým pohlavím chcem konverzovať. No keď ma tento tajnostkársky spoločník vyzval, aby som odpovedala ja sama aj na druhú, tretiu a štvrtú otázku, pochopila som, že problém je inde. Vypla som ho.

Niekto ťa sleduje

Mne klienti platia až po prehliadke mesta, po tom, čo si odvediem prácu, niekedy v hotovosti, častejšie na faktúru. Za dlhé roky, čo robím turistickú sprievodkyňu, nikdy som si žiadneho klienta nepreverovala a nikdy som nemala žiadneho neplatiča. Viem, nejde o vysoké sumy, ale keď si v priemernom hoteli objednávate izbu na jednu noc, tiež nejde o vysokú sumu. Tak prečo im musím vopred poskytnúť údaje zo svojej platobnej karty? GDPR sem, GDPR tam, v jednom kuse si ma niekto registruje a preveruje. Honba za budovaním zákazníckych databáz je vôbec veľmi zaujímavý fenomén. Napríklad aj táto konferencia: dáš nám svoje osobné údaje a môžeš si kúpiť vstupenku, nedáš, choď niekde inde! Nie je to náhodou tak trochu postavené na hlavu? Uprednostníme získanie údajov o niekom, aby sme mu možno v budúcnosti niečo predali, pred okamžitým predajom?

Weby, aplikácie a služby o nás zbierajú údaje. Už im nestačí meno a adresa. Zbierajú údaje zo senzorov v mobile - monitorujú štýl písania, uhol, v akom držíme telefón, ktoré prsty používame na prehliadanie, tlak ťuknutia, rýchlosť posúvania... Je to jedinečné ako odtlačok prsta a môže vám to napríklad zachrániť peniaze, keď sa snaží niekto iný zneužiť váš prístup do internetbankingu. Ale aj tak mám z toho husiu kožu.

Kľúčové slová: prehliadka Bratislavy

Nie všetko bolo len o víziách do budúcnosti. Zazneli aj dobré rady pre každodenné on-line poľovanie na zákazníkov. K nim už tradične patrí "malá násobilka" používania kľúčových slov na web stránkach, v článkoch a blogoch. To je niečo, čo práve teraz robím úplne zle. Keďže mojim cieľom je, aby stránku www.historicky.sk našli ľudia, ktorí si chcú objednať prehliadku Bratislavy, mal by môj text obsahovať v hojnejšom počte výraz "prehliadka Bratislavy". Potom je šanca, že keď môj potenciálny klient zadá do vyhľadávača výraz "prehliadka Bratislavy", zobrazí sa mu odkaz aj na tento článok a ak naň klikne, dostane sa na www.historicky.sk a nájde moju ponuku prehliadok Bratislavy. No a obsahuje tento článok viackrát výraz "prehliadka Bratislavy"? V tejto chvíli už áno. :-)

Tiež som sa dozvedela, že mladí ľudia utiekli pred tými staršími z Facebooku na Instagram, ale už utekajú preč aj z Instagramu. Konkrétne mňa to mrzieť nemusí, pretože táto utekajúca veková skupina nie je moja cieľová skupina a ani nemá na prehliadky Bratislavy peniaze. Ale nechajme už prehliadky Bratislavy tak! V skutočnosti nie je ambíciou tohto článku zvýšiť návštevnosť stránok www.historicky.sk. Mám iný cieľ, a tým je odpoveď na otázku z úvodu, či to bolo správne rozhodnutie, keď som sa odhodlala zúčastniť konferencie Digital RULEZZ.

Dovidenia na Digital RULEZZ 2019

Nadpis tejto časti už napovedá, že som svoje rozhodnutie vyhodnotila ako správne. Ale, prosím, nenechajte sa uniesť pocitom, že by sa mi na konferencii až tak veľmi páčilo. Páčilo áno, veľmi nie. Veľmi sa mi bude páčiť, keď tam stretnem viac svojich rovesníkov.

Hovorí sa, že človek je tak starý ako sa cíti. Verte mi, podľa toho by vôbec nikto nebol starý. Človek sa môže cítiť unavený, ubolený, ale vo svojej duši sa stále cíti byť čerstvo za hranicou puberty. Pocit staroby neprichádza s vráskami, ale so spôsobom, akým človeka vníma jeho okolie. Presnejšie povedané, akým ho vnímať prestane.

Tešiť sa v dnešnej dobe s nízkeho priemerného veku účastníkov takejto konferencie sa mi nezdá príliš múdre. Či nie je v našom záujme, aby si starší ľudia vedeli sami napríklad stiahnuť aplikáciu a objednať lacnejší taxík? Ako sa o pár rokov dokáže málo mladých postarať o veľa starých, ak z nich najskôr vyrobí neschopných rozumieť najrozšírenejším komunikačným technológiám? Rozumieť a používať. Pretože, mimochodom, objednať si čokoľvek cez malé dotykové zariadenie, akým je mobil, si vyžaduje jemnú motoriku, ktorú starší ľudia až takú jemnú nemajú. Čo tak trochu zapracovať aj na seniorských hardvéroch?

Na záver sa chcem s vami rozlúčiť ešte jednou četovacou skratkou. Aj preto, aby ste si nemysleli, že četovacie skratky musia mať len anglický pôvod. Tak schválne, prečítate správne túto vetu?

50+ chcú byť s5 v hre!


© Ľubomíra Černáková, turistický sprievodca Bratislava