O turizme

10.02.2021

Vedeli ste, že cieľovou destináciou prvého organizovaného zájazdu bolo stretnutie hnutia abstinentov? Ak nie, možno vás zaujme tento článok o turizme, jeho histórii, bizarných cestovateľských zážitkoch a ako vždy, trochu aj o Bratislave.

A začneme tou Bratislavou, konkrétne zopakovaním bratislavských dopravných prvenstiev, pretože doprava zrodila organizovaný turizmus a odlíšila ho od pútnikov, tulákov a výletníkov.

Prvá, prvý, prvé

  • Prvá paroloď Carolina priplávala po Dunaji do Bratislavy v roku 1818.
  • Pravidelná lodná preprava osôb (aj nákladov) po Dunaji sa datuje od roku 1830, keď sa vydala na cestu paroloď Franz I. po trase Viedeň - Bratislava - Budapešť.
  • Prvá (konská) železnica bola Bratislavsko-trnavská železnica postavená v rokoch 1838 - 1846. Prevádzka na prvom úseku z Bratislavy do Svätého Jura sa začala v roku 1840.
  • Prvý parný vlak!!! prišiel do Bratislavy v roku 1848, presnejšie v nedeľu 20. augusta. V ten deň otvorili prevádzku Centrálnej uhorskej železnice na úseku Marchegg - Bratislava. Mimochodom, parný vlak, ako sa dočítate ďalej, bol pre rozvoj "masového" turizmu prelomový a veľmi dlho si držal v rámci turizmu svoje rozhodujúce postavenie.
  • Prvé auto sa v Bratislave objavilo v roku 1896. Vlastnil ho obchodník s vínom Jakub Palugyay.
  • Prvý medzimestský let absolvoval o ďalšie 3 roky, v roku 1908 Andrej Kvas z Bratislavy do Trnavy.
  • Prvou pravidelnou leteckou linkou bola trasa medzi Prahou s letiskom v Kbeloch a Bratislavou s letiskom vo Vajnoroch. Linku otvorili v roku 1923.
  • Prvú zahraničnú leteckú linku otvorili v roku 1930 na trase Praha - Bratislava - Záhreb.
  • Prvý elektrický vlak prišiel do Bratislavy z Břeclavi v novembri 1967.
  • Prvý diaľničný úsek (v Bratislave a zároveň na Slovensku) - úsek diaľnice D-2 Bratislava - Malacky bol vybudovaný v rokoch 1969 - 1973 1)

Čo je to turizmus

Definícia turizmu hovorí, že je to trávenie času mimo domova, predovšetkým s cieľom relaxovať a zabávať sa. Do určitej miery sa turizmus môže prekrývať aj s cestovaním za obchodom, na športové šampionáty, jazykovým či iným vzdelávaním, s náboženskými púťami a pod.

Počiatky turizmu, tak ako ho vnímame dnes, sa datujú do 17. storočia. Samotné slovo "turizmus" sme začali používať na konci 18. storočia.

Od objaviteľských ciest či vedeckých expedícií sa turizmus líši v tom, že turisti idú takpovediac vyšliapanou cestou, využívajú systém komerčných služieb a vo všeobecnosti sú izolovaní od ťažkostí, nebezpečenstva a rozpakov. Aspoň by mali byť.

Neukazujte opici strach

Číňanka Žu Jučangová sa súdi s cestovnou agentúrou za to, že na dovolenke spadla zo skaly z výšky viac ako šesť metrov, keď ju napadla opica, ktorá ju obrala o tašku s jedlom. Pritom jedlo niesla turistka so sebou na vyslovenú radu sprievodcu, ktorý jej odporučil kúpiť kŕmenie pre zvieratká. Že by títo tvorovia mohli kradnúť a potom sa ešte snažiť zakryť svoj čin, to ho asi nenapadlo.

Turistka skončila v nemocnici s tromi zlomenými rebrami a panvou. Podľa hovorcu safari parku v Chengu, sa dopustila žena sama chyby tým, že ukázala strach. Vtedy vraj začínajú opice ľudí terorizovať. 2)

Grand tour

Grand Tour bola tradíciou cestovania mladých mužov z lepšej spoločnosti asi vo veku 21 rokov po Európe. Cestovali zvyčajne so sprievodcom, niekedy aj so služobníkmi, ktorí sa starali o pohodlie mladého šľachtica. Zvyk, ktorý prekvital od roku 1660 až do príchodu rozsiahlej železničnej dopravy v 40. rokoch 18. storočia a bol spojený so štandardným cestovným poriadkom, slúžil ako vzdelávací program. Aj keď bola Grand Tour primárne spojená s britskou šľachtou, podobné výlety podnikali aj bohatí mladí muži z iných európskych krajín a od druhej polovice 18. storočia aj niektorí Juhoameričania a Severoameričania. Tradícia definitívne upadla s príchodom éry organizovaných výletov Thomasa Cooka, otca masového turizmu..

Grand tour viedla štandardizovanou trasou z Anglicka cez Francúzsko a Taliansko, niekedy aj Grécko a nemecky hovoriace časti Európy, aby sa mladí boháči zoznámili s umením, kultúrou a koreňmi západnej civilizácie. S takmer neobmedzenými finančnými prostriedkami, aristokratickými väzbami a mesiacmi (alebo rokmi), ktoré mohli stráviť túlaním sa po Európe, si zdokonaľovali svoje jazykové znalosti a nakupovali umelecké diela. 3)

Denníky písané počas Grand tour a listy zasielané z cesty domov sú nenahraditeľným zdrojom poznania dobovej Európy, ale aj dôkazom, že rovnako ako dnes, tak aj v minulosti ani tie najvzácnejšie umelecké diela, ani všetky divy sveta, sa nevryli do pamäte mladých Britov natoľko, ako stretnutia s krásnymi cudzinkami.

Flirt s vábivou cudzinkou

"V žiadnom prípade nepite ich drinky zadarmo, zostanete z nich omámení a budete mať okno. Dajú vám drink, ktorý vás zloží a potom vám vybielia účet. Varoval som vás."

Takto cudzinci na internete upozorňujú na jeden z bratislavských striptízových barov priamo v centre mesta. Jedného večera koncom roka 2018 sa doň nechal zlákať aj istý zahraničný študent. Zobudil sa až na druhý deň popoludní, dobitý, zmätený a na nič sa nepamätal. Nemal doklady, peniaze ani bankomatové karty. Na nič si nespomínal, ani na to, že tam bol. Kde vlastne bol, zistil až keď našiel účet za tanečné vystúpenie.

"Ten podnik je skutočne veľmi drahý. Sám sa čudujem, že sú tí ľudia ochotní zaplatiť toľko peňazí. Ráno sa zobudia a sú presvedčení, že ich okradli, pritom len zaplatili za to, čo dostali," povedal zamestnanec klubu. 4)

Zbieranie krásnych pohľadov

Na prelome 18. a 19. storočia sa charakter cestovania mení. Cestovanie sa stáva aktivitou pre väčší počet ľudí z rôznorodejšieho sociálneho prostredia, tí absolvujú kratšie cesty vzhľadom na vzdialenosť i dĺžku pobytu. Cestujú ľudia rôznych vekových skupín a účelom cesty už nie je ani tak vzdelávanie a získavanie skúseností, ale skôr potešenie a obdiv. Motívy cestovania sa presúvajú z emocionálne neutrálneho poznávania k vizuálnemu pozorovaniu, citovejšiemu prežívaniu krás a zaujímavostí.

Na začiatku 19. storočia vstupuje do angličtiny výraz "sightseeing", ktorý dodnes nemá v slovenčine plnohodnotný ekvivalent. Zvykne sa prekladať ako "prehliadka pamätihodností" alebo "vyhliadková jazda", ale nie je to celkom ono. Turista sa stáva tým, kto počas svojej cesty vníma okolie prostredníctvom jednotlivých samostatných pohľadov, ktoré postupne pridáva do svojej zbierky videného. Zbieranie takýchto pohľadov začína dominovať cestovaniu samotnému a stáva sa primárnym dôvodom cestovania. 5)

Buď pozdravený požehnaný prameň

Najviac krásnych pohľadov môže človek nazbierať v prírodnej scenérii. Len čo osvietený turista na konci 18. storočia objavil čaro prírody, objavil aj jej blahodarné účinky na zdravie človeka. A konečne sa dostávame na Slovensko, do špeciálnych turistických destinácií - k minerálnym a termálnym prameňom s liečivými účinkami. Samozrejme, že vyhľadávané kúpele boli aj inde, aj v Anglicku, Taliansku, Francúzsku, Nemecku či v Čechách. Ale do európskeho povedomia sa dostali aj Piešťany, Bardejovské kúpele a Trenčianske Teplice.

Piešťany navštívil napríklad posledný rakúsky cisár Karol I., nemecký cisár Wilhelm II. aj bulharský cár Ferdinand I., celý rad maharadžov, indických panovníkov, Dwight Davis, darca slávneho tenisového Davis Cupu. Na sklonku svojho života navštevoval piešťanské kúpele známy český secesný maliar Alfons Mucha so svojou chorou dcérou. Venoval kúpeľom obraz " Salutis Fons Benedicta ave - Buď pozdravený požehnaný prameň zdravia."

V Bardejovských kúpeľoch si zasa upevňoval zdravie syn Márie Terézie Jozef II., Mária Lujza, neskoršia manželka cisára Napoleóna, ruský cár Alexander I., poľská kráľovná Mária Kazimiera Sobieska, manželka poľského kráľa Jána III. Sobieského a v roku 1895 sa tu liečila cisárovná Alžbeta Bavorská - Sissi.

Liečivé pramene, ale aj prímorské kúpele boli dlho doménou len solventných pacientov a pobyt v nich povinným potvrdením spoločenského statusu. A to ešte aj v čase, keď rozvoj železničnej dopravy v 19. storočí sprístupnil cestovanie prakticky každému.

Kto chcel v Bratislave kedysi niečo znamenať, musel navštíviť v sezóne kúpele.

Hovorí sa, že do kúpeľov sa chodilo za zábavou najmä v čase monarchie. Vtedy tam však hrali prím grófi a baróni s privezenými baletkami budapeštianskeho divadla.

Neskôr, medzi dvoma vojnami, vraj vyhľadávali ústranie kúpeľov bohaté paničky fabrikantov a ich fičúrski nápadníci.

Za vlády komunistov sa karta obrátila a režim otvoril svetoznáme kúpele aj najširším vrstvám. To však neznamená, že vrstvička "papalášov" a iných vyvolených nemala aj v kúpeľoch privilégiá. V Dudinciach pre nich postavili špeciálny pavilón, kde si mohli užívať skrytí pred zrakmi verejnosti. 6)

Tatry 

Ideológia konca 18. storočia viedla aj k objaveniu Tatier zahraničnými cestovateľmi a vedcami. To bolo podnetom pre miestneho zemepána grófa Štefana Csákyho, aby pri prameni kyslej vody pod Slavkovským štítom, na mieste, kde sa oddávna usporadúvali ľudové púte (pôvodne vraj na poctu hôrneho ducha Zmoka) nechal v roku 1793 postaviť poľovnícky domček. Tým postavil základ najstaršieho turistického a liečebného strediska Vysokých Tatier - Starého Smokovca. 5)

To, že najväčšie bohatstvo Vysokých Tatier nespočíva vo vodoliečbe, si ako prvý uvedomil MUDr. Mikuláš Sontág, rodák z Oravy zemianskeho pôvodu. Založil Nový Smokovec - komplex sanatórií a stal sa priekopníkom celoročnej klimatickej liečby TBC a respiračných chorôb vo vysokohorskom prostredí v bývalom Uhorsku.

Triezvy zájazd

19. storočie definitívne nakreslilo čiaru medzi cestovateľa a turistu. Cestovateľ je aktívny. Plánuje, riskuje, vyhľadáva stretnutia s ľuďmi, zažíva dobrodružstvá. Turista očakáva, že príjemné a zaujímavé veci budú preňho za poplatok vopred zabezpečené.

Prelomovým sa stal rok 1841 a založenie prvej cestovnej kancelárie Thomas Cook & Son v roku 1871. Keď vezmeme do úvahy skutočnosť, že mnohí (nielen) slovenskí turisti využívajú turistiku aj ako vítanú príležitosť dopriať si zbližujúci vplyv alkoholu, vyznieva inšpirácia Thomasa Cooka na zorganizovanie prvých turistických výletov humorne. Tento nápad totiž dostal kráčajúc na stretnutie spolku striedmosti. 5. júla 1841 zorganizoval svoj prvý vlakový zájazd pre 570 účastníkov na stretnutie abstinentov do Loughborough.

V roku 1927 sa spoločnosť Thomas Cook & Son spojila s Medzinárodnou spoločnosťou spacích vozňov a veľkých európskych rýchlikov (Compagnie Internationale des Wagons Lits et des Grands Express Européens), ktorá prevádzkovala aj Orient Express, a vytvorili najväčšiu cestovnú organizáciu na svete vôbec, disponujúca vlastnými vlakmi, loďami, lietadlami, autokarmi, bankami a hotelmi. 7) Nová spoločnosť dostala názov Wagons-Lits / Cook a jedna z jej filiálok sa usídlila v modernom paláci na Štúrovej ulici 1 v Bratislave (dnešná Luxorka), kde predtým stál starý Máderov obchod.

"Netreba ani pripomínať, že otvorenie kancelárie Wagons Lits / Cook v Bratislave môže mať pre Slovensko veľký význam a Slovensko a jeho hlavné mesto môže sa stať známym po celom svete nielen tým, že vo svojich odborných brošúrkach Wagons Lits / Cook aj Slovensko zaradí do sféry cestovných záujmov, ale aj tým, že slovenským krásnym horám a kúpeľom takrečeno do lona padá obrovská reklama, ktorú Wagons Lits / Cook každoročne uskutočňuje." 8)

Hon za opálením

V 2. polovici 19. storočia sa v niektorých krajinách objavila po prvý raz dovolenka na zotavenie a s príchodom Veľkej vojny cestovný pas s fotografiou. To prvé turizmus podporilo, to druhé obmedzilo, ale v konečnom dôsledku sa turizmus prudko rozvíjal aj medzi vojnami. Svoje totiž urobil masívny nástup automobilovej a leteckej dopravy, tiež cyklistika ako zdraviu prospešná aktivita na čerstvom vzduchu, mládežnícke hostely a campingy. A ešte jedna novinka - bledá pokožka ako znak privilegovanej vrstvy prestala byť populárna. Naopak, opálenie sa stalo hlavným motívom dovolenkárov.

Tento hon za opálením, ktoré je najlepšie pri mori, ohrozil aj návštevnosť nášho najväčšieho turistického lákadla. Našťastie, pri mori sa nedá lyžovať tak dobre ako v Tatrách! Letná premávka po upravených turistických chodníkoch v Tatrách síce poklesla, ale obsadenosť luxusných hotelov v zimnej sezóne bola vysoká.

10 medzipristátí Čedoku

So vznikom Československa po 1. svetovej vojne prichádza v roku 1920 Československá dopravná kancelária, ktorá začne o 6 rokov neskôr používať kratší názov Čedok. Filiálku má aj v Bratislave. Prví turisti cestujú s Čedokom na rekreačné letné pobyty do Vysokých Tatier na Štrbské pleso.

V roku 1926 vznikol vôbec prvý katalóg s názvom "Naše cesty", v ktorom dominuje železničná doprava, ale objavujú sa aj autokarové zájazdy do alpských priesmykov Rakúska a Švajčiarska, kam železnica nevedie. V tom istom roku Čedok ako prvý, otvára destináciu Juhoslávia a získava 90 % trhu. 9)

Počas nasledujúcich rokov vytvoril Čedok svoj vozový park s autobusmi a menšími dopravnými lietadlami.

Československý Čedok ako prvý v strednej Európe štartuje éru leteckých zájazdov. Otvára prvé dve letecké trasy do Casablanky v Maroku a do Káhiry v Egypte. I keď tieto lety majú až 10 medzipristátí a cesta trvá skoro 2 dni, stávajú sa na dlhé roky najobľúbenejším zámorským produktom v ponuke Čedoku. 10) Priemerný zájazd v Európe trval 18-20 dní, zámorský 3 mesiace.

Čedok má aj dnes pobočku v Bratislave - v budove nazvanej po katalánskom architektovi Gaudi na Bazovej ulici.

V 80. rokoch 20. storočia monopolné postavenie Čedoku v Československu vyvrcholilo. Zároveň sa Čedok stal štvrtým najväčším podnikom cestovného ruchu na svete (1. American Express, 2. Cook Etd., 3. Scharnow Touropa a Hummel Reisen, 4. ČEDOK). 9)

S rozdelením Československa v roku 1993 došlo aj k rozdeleniu Čedoku. Značka zostala v Česku, na Slovensku vznikol SATUR, Slovenská agentúra pre turistický ruch, Bratislava.

Spolu pracujeme, spolu oddychujeme

Vráťme sa na záver ešte späť do čias medzi 2. svetovou vojnou a nežnou revolúciou. Regenerácia fyzických a duševných schopností pracovnej sily nebola vtedy nárokom, ale povinnosťou obyvateľa socialistickej vlasti. Túto povinnosť si mal plniť čo najefektívnejším spôsobom, ideálne v rámci organizovaných programov v zariadeniach ROH (Revolučné odborové hnutie) a v kolektíve spolupracovníkov. Dnes by sme to nazvali teambuildingom. Ale na teambildingu nemusíte dodržiavať socialistickú morálku. K tej patrila aj povinnosť zachovať pre ostatných spoločný socialistický majetok. Ako sa to darilo v roku 1982?

Vandali a zlodejčekovia, škodíte sami sebe!

Rekreanti sa v posledných rokoch často sťažovali na kultúru cestovania a úroveň poskytovaných služieb. Pracovníci podniku Jídelní a lůžkové vozy chcú tento rok urobiť všetko preto, aby cesta, na ktorej vlastne trávia výletníci časť svojej dovolenky, bola čo najpríjemnejšia.

(...)

Kultúra a hygiena cestovania (však) závisí od samotných cestujúcich. Niektorí z nich by si mali uvedomiť, že znečisťovaním a demolovaním WC a umyvární škodia sami sebe. Z lôžkových a ležadlových vozňov tiež niekedy zmiznú "vďaka" vandalom či zlodejčekom rebríky od lôžok za 750 korún, kryty žiaroviek v hodnote 960 korún, remene pri ležadlách za 200 korún, teplomery i posteľná bielizeň. 11)

Zdroje:

1) Bratislavské priority, maximá, kuriozity , 1987

2) Článok Korzo: https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/opice-shodila-turistku-ze-skaly-ta-nyni-zaluje-cestovku-40237184

3) Grand tour: https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Tour

4) Článok Annamárie Domeovej: https://www.aktuality.sk/clanok/677433/ani-tam-nechodte-varuju-cudzinci-pred-bratislavskym-podnikom/

5) Ivan Chorvát: Cestovanie a turizmus v zrkadle času, 2007

6) Článok Vladimíra Jancuru: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/166388-ked-este-kupele-boli-dostupne-vsetkym/

7) Z Bratislavy do celého sveta, Demokratický týždenník, 14. 4. 1946

8) Slovensko zapojené do medzinárodného cestovného ruchu, Slovák, 2. 7. 1939

9) Už 100 rokov cestujete s nami: https://www.satur.sk/blog/uz-100-rokov-cestujete-s-nami/

10) Cestovná kancelária Čedok - história: https://www.cedok.cz/cedok/historie/

11) Zoznam správ vydaných ČSTK v nedeľu 6. júna 1982, TASR

Obrázky:

Historický vlak: <a href="https://www.freepik.com/photos/vintage">Vintage photo created by freepik - www.freepik.com</a>

Rudolf Swoboda: Pohľad na Bratislavu, SNG, www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_1340

Ladislav Luppa: Vysoké Tatry r.1922, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vysok%C3%A9_Tatry_r.1922.jpg

Walter Commercial, autobus Čedok, 1930: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Walter_Commercial,_autobus_%C4%8Cedok_(1930).jpg

© Ľubomíra Černáková, turistický sprievodca Bratislava